Centraal Museum verwerft samen met Museum Arnhem veelbesproken film Wendelien van Oldenborgh

Aankoop Cinema Olanda, foto 3
Aankoop Cinema Olanda, foto 3

Wendelien van Oldenborgh, Cinema Olanda (filmstill), 2017.

Het Centraal Museum heeft samen met Museum Arnhem de film Cinema Olanda (2017) aangekocht. Cinema Olanda is de nieuwste film van Wendelien van Oldenborgh, die onlangs in première ging in het Nederlandse Rietveld paviljoen tijdens de Biënnale van Venetië en tot de nodige discussie leidde.

Oeuvre Wendelien van Oldenborgh

Wendelien van Oldenborgh (Rotterdam, 1962) onderscheidt zich sinds 2000 met film- en dia-installaties. De onderwerpen die zij in haar werk aansnijdt hebben betrekking op maatschappelijke verhoudingen, racisme en gender. Een onderwerp dat sinds 2005 haar bijzondere aandacht heeft is de invloed van het Nederlandse koloniale verleden op het heden en op het Nederlandse zelfbeeld. Met filminstallaties als Maurits Script (2006), No False Echoes (2008), Instruction (2009), La Javanaise (2012) en met haar recente werk Cinema Olanda (2017) geldt zij als een van de weinige kunstenaars die bijdraagt aan het postkoloniale discours. Haar filmisch oeuvre wordt gekenmerkt door een hoge mate van discursiviteit: in beeld verschijnen participanten die in gesprek zijn met elkaar, een tekst voordragen of met elkaar muziek maken. Belangrijk is dat geen enkele stem de boventoon voert, het gaat de kunstenaar om polyfonie, om de verschillende stemmen naast elkaar te laten klinken. De deelnemers vertolken niet een bepaalde rol, zij performen zichzelf, hun dialoog ontwikkelt zich ter plekke.

Cinema Olanda

Cinema Olanda (2017) is de titelfilm van de gelijknamige presentatie van Wendelien van Oldenborgh en Lucy Cotter op de 57ste Biënnale van Venetië. In de film, die in één ‘take’ is genomen, komen veel verhaallijnen samen. De film is opgenomen bij de Sint Bavo, de modernistische kerk in de naoorlogse Rotterdamse wijk Pendrecht. De camera leidt de toeschouwer langs verschillende deelnemers, zwart en wit, jong en oud, eenling en groep. Allen vertellen ze over een onbekend aspect uit de Nederlandse geschiedenis. Hun verhalen laten een ander licht schijnen op het imago van de open, tolerante en moderne staat dat Nederland zich aanmeet – niet alleen tijdens de periode van de wederopbouw, maar ook vandaag de dag. De video werd met gemengde kritieken ontvangen waarbij vooral de Nederlandse pers kritisch was, terwijl het werk in het buitenland op veel lof kon rekenen.

Saskia Bak (directeur Museum Arnhem): ‘Met het medium film creëert Van Oldenborgh een actieve ruimte, die door geluid, tekst, beeld en herkenning opgebouwd wordt en waarmee zij zichtbare en onzichtbare verbanden tussen het verleden en de hedendaagse werkelijkheid laat ontvouwen.’

Bart Rutten (directeur Centraal Museum): ‘De onderwerpen die Wendelien van Oldenburgh in dit gelaagde videowerk aansnijdt zijn zeer relevant voor Nederland en hebben ook zeker betrekking tot Utrecht. De rol die de modernistische architectuur in deze film speelt is eveneens zeer herkenbaar voor onze stad waar de wederopbouw en staduitbreiding gebouwd werd met een vergelijkbare esthetiek. We zijn blij dat we dit belangrijke werk voor Nederland kunnen verzamelen.’

Birgit Donker (directeur Mondriaan Fonds): ‘Het is geweldig dat dit werk via een samenwerking tussen Museum Arnhem en Centraal Museum wordt opgenomen in de Collectie Nederland. Daarmee wordt het publiek bezit en zal het werk toegankelijk zijn voor zoveel mogelijk mensen.’

Gemeenschappelijk bezit

Met de aankoop door Museum Arnhem en Centraal Museum verwerft Cinema Olanda een plek in twee openbare kunstcollecties. Beide musea staan een beleid voor om vaker gemeenschappelijk werk te verwerven. Onlangs kocht Museum Arnhem samen met Stedelijk Museum Amsterdam de omvangrijke installatie In Pursuit of Bling (2014) van Otobong Nkanga aan.

Cinema Olanda (2017) is tot stand gekomen in opdracht van het Mondriaan Fonds, het publieke stimuleringsfonds voor beeldende kunst en cultureel erfgoed. Het Mondriaan Fonds is verantwoordelijk voor de Nederlandse aanwezigheid tijdens de Biënnale van Venetië. Het werk is door beide musea aangekocht bij galerie Wilfried Lentz. In het najaar is de film Cinema Olanda(2017) voor het eerst te zien in Museum Arnhem.

? Uitloggen

Inloggen

Mijn laatst bekeken objecten