The Treaty of Munster signalled the end of the Eighty Years’ War (1568-1648) and a complete and final end to Spain’s rule over the Netherlands. Probably around this time, Mars asleep was placed in its political context — and in its current frame. The weapons are chained together. The tools of war, made unusable in this way, relate directly to the sleeping god of war. The panel was extended on either side when it was placed in the actual frame.
1/4
The Treaty of Munster signalled the end of the Eighty Years’ War (1568-1648) and a complete and final end to Spain’s rule over the Netherlands. Probably around this time, Mars asleep was placed in its political context — and in its current frame. The weapons are chained together. The tools of war, made unusable in this way, relate directly to the sleeping god of war. The panel was extended on either side when it was placed in the actual frame.
Aan weerszijden van het paneel zijn twee verticale planken toegevoegd, rechts can 5.7 cm en links van 11.8 cm. Dit is waarschijnlijk rond 1650 gebeurd, toen het schilderij in de huidige vergulde lindenhouten lijst werd gevat (mededeling P. van Kooy).
Nicolson noemt nog zes andere versies van het schilderij, waarvan er één mogelijk een eigenhandige repliek is. Zie Nicolson 1958, cat. nr. A 71, p. 102. Bij Christie's, Londen 26-09-1996, cat. nr. 83, p. 39 werd een kopie (fragment) aangeboden. Zie ook Utrecht / Braunschweig 1986-1987, cat. nr. 22, pp. 137-140.
Documentation
"Kijk maar, er staat niet wat er staat", (Utrecht, 1976), p. 23, afb.
A newly discovered painting by Hendrick ter Brugghen, Albert Blankert. with a report on the restoration by Martin Bijl. A. Blankert, (Zwolle, 1991), pp. 22-23, met afb.
A note on Terbrugghen's "Sleeping Mars", C. Harbison, (The Burlington Magazine, 1974-01), p. 35 vv.