Slapende Mars

Slapende Mars

The Treaty of Munster signalled the end of the Eighty Years’ War (1568-1648) and a complete and final end to Spain’s rule over the Netherlands. Probably around this time, Mars asleep was placed in its political context — and in its current frame. The weapons are chained together. The tools of war, made unusable in this way, relate directly to the sleeping god of war. The panel was extended on either side when it was placed in the actual frame.

1/4

The Treaty of Munster signalled the end of the Eighty Years’ War (1568-1648) and a complete and final end to Spain’s rule over the Netherlands. Probably around this time, Mars asleep was placed in its political context — and in its current frame. The weapons are chained together. The tools of war, made unusable in this way, relate directly to the sleeping god of war. The panel was extended on either side when it was placed in the actual frame.

Now in the museum in Collectie Centraal II

Title

Slapende Mars

Artist

Dating

1629

Material and technique

schilderij: olieverf op paneel ; lijst: lindenhout, verguld

Object number

5460

Object type

schilderij, schilderijlijst

Acquisition

schenking 1928

Dimensions

hoogte 106.5 cm

breedte 92.8 cm

hoogte (met lijst) 152 cm

breedte (met lijst) 140 cm

diepte (met lijst) 11 cm

Inscriptions and markings

  • signatuur en datering r.b. (met verf): HTBrugghen fecit 1629 [HTB aaneen]

What

(herkomst) behoorde tot de oude verzameling van Martin Kretzer, Amsterdam;

cf. Lambert van den Bos, "Konstkabinet van Martin Kretzer" in 1650 te Amsterdam uitgegeven

cf. Jan Vos, "Alle de Gedichten", 1726, p. 366: "Op de schilderij daar Mars op een trommel slaapt, in de zaal van den E. Heer Pieter Six".

More of the same motif

allegorie, Mars

Remarks

Aan weerszijden van het paneel zijn twee verticale planken toegevoegd, rechts can 5.7 cm en links van 11.8 cm. Dit is waarschijnlijk rond 1650 gebeurd, toen het schilderij in de huidige vergulde lindenhouten lijst werd gevat (mededeling P. van Kooy). Nicolson noemt nog zes andere versies van het schilderij, waarvan er één mogelijk een eigenhandige repliek is. Zie Nicolson 1958, cat. nr. A 71, p. 102. Bij Christie's, Londen 26-09-1996, cat. nr. 83, p. 39 werd een kopie (fragment) aangeboden. Zie ook Utrecht / Braunschweig 1986-1987, cat. nr. 22, pp. 137-140.

Documentation

  • "Kijk maar, er staat niet wat er staat", (Utrecht, 1976), p. 23, afb.

  • A newly discovered painting by Hendrick ter Brugghen, Albert Blankert. with a report on the restoration by Martin Bijl. A. Blankert, (Zwolle, 1991), pp. 22-23, met afb.

  • A note on Terbrugghen's "Sleeping Mars", C. Harbison, (The Burlington Magazine, 1974-01), p. 35 vv.

Exhibitions

  • Collectie Centraal II, 2024

  • Collectie Centraal , Centraal Museum, Utrecht, 2023

  • Double Act : Meesterwerken in verf en video, Centraal Museum, Utrecht, 2022 - 2023

Persistent url

To refer to this object please use the following persistent URL:

https://hdl.handle.net/21.12130/collect.9B91F8AE-AE77-45D5-8237-4EBDEDC11032

Questions?

Do you have a remark or extra information on this object? Please let us know!