Centraal Laat ‣ Live At The BBQ x corecore x Spuiten en stikken

Een avond vol muziek, optredens en workshops in het Centraal Museum.

EVENEMENT IS AFGELOPEN

Een avond vol muziek, optredens en workshops in het Centraal Museum.

Een paar avonden per jaar houdt het Centraal Museum de deur tot laat open om meer kunst, lokale creatievelingen en nieuwsgierig publiek te verwelkomen op een speciaal evenement: Centraal Laat. Tijdens deze avonden worden de tentoonstellingsruimtes gevuld met live muziek en optredens. Gasten worden uitgenodigd om mee te doen door middel van workshops en lezingen. Elke Centraal Laat is ontworpen in nauwe samenwerking met Utrechtse vaandeldragers en nieuwkomers en is gebaseerd op de onderwerpen van de huidige tentoonstelling om de gasten een nieuwe, verfrissende ervaring te bieden.

Voor deze zomereditie van Centraal Laat op donderdag 1 augustus verkennen de twee collectieven Live At The BBQ en corecore de thematische ruimtes tussen soundsystemcultuur en file sharing-technologieën, waarbij ze een asynchrone remix maken van verschillende tijdperken en culturen. In de Tuinzaal van het museum zijn er optredens, gesprekken en een audiovisueel werk van Lulu, Janomax en corecore. In de tuin zijn er levendige DJ-sets die het soundsystem culturele en het brede culturele erfgoed dat erbij hoort laten horen.

De soundsystemcultuur, afkomstig uit Jamaica, legde de basis voor een verschuiving in de manier waarop muziek werd geconsumeerd en gedistribueerd. Deze cultuur, die gekenmerkt werd door grote, mobiele geluidssystemen die platen afspeelden in openbare ruimtes, democratiseerde niet alleen muziek, maar vormde ook een kader voor de verspreiding van muzikale inhoud aan de basis. Deze anarchistische houding van het collectief delen van en luisteren naar muziek vindt zijn weerklank in het huidige digitale tijdperk door het online delen van bestanden. De principes die ten grondslag liggen aan de soundsystemcultuur - toegankelijkheid, gemeenschap en het doorbreken van traditionele barrières in de muziekindustrie - vinden ook een natuurlijke evolutie in het tijdperk van het delen van bestanden. Samen vormen ze een symbiotische relatie die de manier waarop muziek wordt verspreid en beleefd blijft veranderen.

corecore is een collectief en platform voor het delen en begrijpen van muziek en verbanden binnen de internetcultuur. Corecore organiseert online en “in real life” evenementen in Amsterdam en soms daarbuiten. Het project wordt geleid door Callum Dean, Tjobo Kho en Jan-Pieter 't Hart.

Live At The BBQ drukt al sinds haar oprichting in 2007 een stempel op de Nederlandse muziekscene. Het initiatief heeft verschillende transformatieve fases ondergaan, geleid door bijdragers die vorm hebben gegeven aan de missie om stemmen uit de gemeenschap te versterken door middel van muziek. Met de nieuwste familieleden - Birdguy, Naima, Ri-Baddest en Garnett - gaat Live At The BBQ verder met het cultiveren van een sterker gemeenschapsgevoel door mensen aan te moedigen samen te komen, hun muzikale expressies te delen en hun collectieve eenheid te vieren.

Milena Anna Bouma (1994) maakt fascinerende sculpturen die worden getoond in meeslepende installaties. Ze transformeert alledaagse voorwerpen en vormen tot unieke kunstwerken met behulp van ongebruikelijke materialen. Bouma onderzoekt de identiteit en rol van gewone objecten in de hedendaagse wereld en probeert levensechte kwaliteiten toe te voegen aan dingen zoals machines, speelgoed en voedsel. Ze gebruikt ook digitale tools zoals 3D-animatie en 3D-printen om te onderzoeken hoe synthetische en natuurlijke elementen samenkomen. Door objecten te ontleden in delen die ze "huid", "haar" en "botten" noemt, onthult Bouma nieuwe betekenissen en toepassingen voor deze objecten.

LINE-UP

LULU / JANOMAC / CORECORE / BIRD GUY / NAIMA / RI-BADDEST / GARNETT / MILENA ANNA BOUMA / DE VOORKAMER

Volg ons op Instagram voor de laatste updates over Centraal Laat.