Het bruiloftsmaal van Grietje Hermans van Hasselt (1613/1614-1668) en Jochum Berntsen van Haecken (1603/1604-?)

Het bruiloftsmaal van Grietje Hermans van Hasselt (1613/1614-1668) en Jochum Berntsen van Haecken (1603/1604-?)

1/2

Dit object is nu niet in het museum te zien

Titel

Het bruiloftsmaal van Grietje Hermans van Hasselt (1613/1614-1668) en Jochum Berntsen van Haecken (1603/1604-?)

Vervaardiger

(?) Jacob Gerritsz. van Hasselt (Utrecht 1597 - 1674 ca. Utrecht)

Datering

1636

Materiaal / Techniek

olieverf op doek

Inventarisnummer

10046

Objectnaam

schilderij

Verwerving

legaat 1947

Afmetingen

hoogte 102.1 cm

breedte 135.5 cm

hoogte (met lijst) 120 cm

breedte (met lijst) 153.3 cm

diepte (met lijst) 8.5 cm

Opschriften / merken

  • signatuur en datering r.b. op gordijn (met verf): J.Hasselt fe 1636

Geassocieerd onderwerp

kunstenaars (beeldende kunst) (Utrecht) (cultuur)

Geassocieerde periode

Habsburgse tijd en Republiek 1528-1795

Motief

groepsportret, historicerend portret, Berentsen van Haecken, Jochum, Hermans van Hasselt, Grietje

Opmerkingen

Er zijn in Utrecht verschillende leden van de familie Hasselt als schilder, 'cleerschrijver' of grofschilder werkzaam geweest. De enige twee die schilder waren en wat levensdata betreft in aanmerking komen zijn Jacob Claesz. van Hasselt, die in Utrecht tussen 1636 en 1659 werkte, en Isaac Jansz. van Hasselt, in 1619 leerling van P. Moreelse in Utrecht en in 1641 in Rome gedocumenteerd. Mondelinge mededeling M.J. Bok. Van geen van beide meesters is met zekerheid een schilderij bekend. Grietje Hermans van Hasselt en Jochum Berntsen van Haecken traden op 15 mei 1636 in het huwelijk in de Buurkerk te Utrecht. Het schilderij is een 'portrait historié' dat waarschijnlijk Ester en Ahasveros voorstelt. De scène op de achtergrond zou in dat geval de verstoting van Wasti voorstellen. Wishnevsky 1967, cat. nr. 9, p. 157 interpreteert het als een voorstelling van Simsons huwelijk (Richteren 14:10-14). Van de man rechts achter de bruid wordt wel verondersteld dat het een zelfportret van de schilder is. Zie o.a. Swillens 1946, p. 135, afb. 2, en Van Hall 1963, nr. 848-1 p. 130. Als andere titel wordt gegeven: Bruiloftsmaal in bijbelse travestie (Ester en Ahasveros).

Documentatie

  • Catalogus van het Historisch Museum der stad, supplement, cat. nr. 3406 2x

  • De Catalogus der schilderijen [1952], (Utrecht, 1952), cat. nr. 132, afb. 39

  • Faces of the Golden Age : seventeenth century dutch portrait, E. de Jongh. with contr. by Marjolein de Boer ... [et al.], (Tokyo, 1994), p. 128, afb. 35a op p. 129 (Japanse editie); p. 52 (Engels suppl.)

Tentoonstellingen

  • West meets East in the Work of Rembrandt and His Dutch Contemporaries, Museum Barberini, Potsdam, 2021

  • West meets East in the Work of Rembrandt and His Dutch Contemporaries, Kunstmuseum Basel, Basel, 2020 - 2021

  • Communication: Visualizing the Human Connections in the Age of Vermeer, The Bunkamura Museum of Art, Tokyo, 2011 - 2012

Duurzame url

Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL:

https://hdl.handle.net/21.12130/collect.747EA216-1128-4FDB-A6E4-18A933425AB3

Vragen?

Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!