De voorstelling is gebaseerd op een verhaal uit de Decamerone van Boccacci (1313-1375). Cimone, de zoon van een edelman, is een knappe, maar onbeschaafde jongeman. Zijn liefde voor Efigenia, die hij bij toeval op een van zijn tochten ziet slapen, heeft een gunstige uitwerking op hem. Hij verandert in een elegante en hoffelijke heer. De scène leent zich uitstekend voor een situering in het italianiserende, heuvelachtige landschap met antieke ruïnes. Er zijn dan ook verschillende schilderijen met dit onderwerp van Cornelis van Poelenburch bekend.
1/2
De voorstelling is gebaseerd op een verhaal uit de Decamerone van Boccacci (1313-1375). Cimone, de zoon van een edelman, is een knappe, maar onbeschaafde jongeman. Zijn liefde voor Efigenia, die hij bij toeval op een van zijn tochten ziet slapen, heeft een gunstige uitwerking op hem. Hij verandert in een elegante en hoffelijke heer. De scène leent zich uitstekend voor een situering in het italianiserende, heuvelachtige landschap met antieke ruïnes. Er zijn dan ook verschillende schilderijen met dit onderwerp van Cornelis van Poelenburch bekend.
opschrift achterzijde : CYMON AND IPPIGENIA. POELEMBURG // 1586-1660 [en restanten van een lakzegel.]
Opmerkingen
In de literatuur wordt verondersteld dat de boom links wellicht werd geschilderd door Alexander Keirincx (1600-1652). Het verhaal van Cimone en Efigenia wordt beschreven in de Decamerone van Giovanni Boccaccio (1313-1375), een cyclus van 100 verhalen die tien gasten elkaar op een landgoed bij Florence tijdens de pest van 1348 vertellen (voltooid 1353, gedrukt 1470). In 1564 verscheen een deel van de Decamerone, waaronder ook het verhaal van Cimone en Efigenia, in een Nederlandse vertaling van Dirck Volkertsz. Coornhert (1522-1590), 'Decamerone: Vijftich lustighe historien', naar het Frans van Le Maçon. Deze vertaling werd in de zestiende en zeventiende eeuw meerdere malen herdrukt. Identieke versie op paneel, 44 x 52,5 cm, niet gesigneerd, niet gedateerd, in Leipzig, Museum der Bildenden Künste, inv. nr. 802. Abraham van Cuylenburch, 'Cimone en Efigenia', 1653. Paneel, 35 x 48,5 cm, met identieke figuur van Cimone met de putti op veiling Dorotheum, Wenen 02-12-1975, cat. nr. 32, p. 13, afb. xvii en 12. Op een tekening, pen en bruine inkt, grijs en bruin gewassen, penseel en zwarte inkt, blauw gewassen, 281 x 203 mm in New York, The Metropolitan Museum of Art, inv. nr. 1975.131.159, de ruïnes op de achtergrond. Zie ook Chong 1987, p. 40. Identieke slapende figuur op Cornelis van Poelenburch, 'Naakte vrouwen in een heuvellandschap met rechts een ruïne'. Paneel, 29 x 38 cm, op veiling Mak van Waay, Amsterdam 11-06-1974, cat. nr. 615, p. 70, afb. op p. 68 (bij het Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie, Den Haag als Jan van Haensbergen). Zie voor nog meer versies Utrecht 1993(a), p. 251 (noot 7).
Documentatie
"Het Gedroomde Land" : peintures pastorales de l'âge d'or hollandais, [préf. Sjarel Ex, Paul Reiles] ; [essai Jos de Meyere], (Luxemburg, 1993), cat. nr. 45
Cornelis van Poelenburch (ca.1593-1667), Nicolette Cathérine Sluijter-Seijffert, ([S.l.], 1984), p. 98, 227, nr. 36
Cornelis van Poelenburch 1594/95 - 1667 : The Paintings, Nicolette Sluijter-Seijffert, (Amsterdam, 2016), cat. nr. 154, met afb. in kleur pp. 145 + 342