<p style="margin:0cm;font-size:12pt;font-family:Calibri, sans-serif;"><span style="font-size:11pt;font-family:Arial, sans-serif;">De rijke man en de arme Lazarus behoort tot de grote historiestukken die Ter Brugghen in zijn laatste Utrechtse jaren schilderde. De periode kenmerkt zich door sterke licht-donker contrasten, grote, massieve en driedimensionale vormen en sombere, ongebroken kleuren. Om de compositie meer ruimte te geven in het beeldvlak is op een later moment aan de bovenzijde een strook toegevoegd van zo'n dertig centimeter.</span><span style="font-size:11pt;font-family:Arial, sans-serif;">Lazarus leed aan lepra, een ziekte die in de middeleeuwen en lang daarna werd gezien als straf van God. Iemand met lepra werd daarom, maar ook uit angst voor besmetting, vaak verbannen naar ver buiten de stad.</span></p>
1/6
De rijke man en de arme Lazarus behoort tot de grote historiestukken die Ter Brugghen in zijn laatste Utrechtse jaren schilderde. De periode kenmerkt zich door sterke licht-donker contrasten, grote, massieve en driedimensionale vormen en sombere, ongebroken kleuren. Om de compositie meer ruimte te geven in het beeldvlak is op een later moment aan de bovenzijde een strook toegevoegd van zo'n dertig centimeter.Lazarus leed aan lepra, een ziekte die in de middeleeuwen en lang daarna werd gezien als straf van God. Iemand met lepra werd daarom, maar ook uit angst voor besmetting, vaak verbannen naar ver buiten de stad.
Aan de bovenzijde van het doek is over de gehele breedte een strook van ca. 30 cm aangezet. Een tweede versie, doek, ca. 136.7 x 207.5 cm, door H. ter Brugghen en werkplaats, bevindt zich in Bordeaux, Eglise Saint-Ferdinand. Zie Curie en Maisonnave 1997. Een kopie, paneel, 127 x 157 cm, werd aangeboden op de Veiling Fraenzl, Wenen 08-04-1919, cat. nr. 6, met afb. (als Joachim Beuckelaer). Zie Nicolson 1958, cat. nr. A 70, p. 101. Eigendom van G. Otlet in Alicante (1921) blijkt uit het opschrift op de achterzijde van een foto van het schilderij in Kassel, Schloss Wilhelmshöhe. Hier wordt een briefwisseling d.d. 12-08-1921, 21-08-1921 en 29-08-1921 vermeld tussen Otlet en de directeur van Schloss Wilhelmshöhe. Schriftelijke mededeling van G.J.M. Weber aan M.J. Bok d.d.05-11-1993.
Documentatie
Caravaggio e L'Europa : il movimento caravaggesco internazionale da Caravaggio a Mattia Preti, coord. ed. Franco Ambriosio, (Ginevra, 2005), p. 86, afb. 1 (detail); p. 384, cat. nr. V.15, met afb. in kleur (detail); pp.386-387, afb. in kleur
Caravaggio und die Niederländer, Arthur von Schneider, (Marburg an der Lahn, 1933), p. 38, 41 (in coll. Otlet, Parijs)
De Utrechtse Parade 1495-1995 : van Van Scorel tot Rietveld en Koch, red. Renger de Bruin, Jos de Meyere, Suzanne de Sitter. teksten Hanneke Adriaans, Marja Bosma, Renger de Bruin, Roman Koot, Jos de Meyere, Ida van Zijl, (Utrecht, 1994), p. 128, afb. 63 in kleur