De Griekse filosofen Heraclitus en Democritus worden vanwege hun tegengestelde visie op de mensheid vaak samen afgebeeld. Al in de oudheid stond Heraclitus bekend als de ‘huilende filosoof’, die treurt om het lot van de mensheid. Democritus moest lachen om de absurditeit van de mensheid. De vergankelijkheid van de mens, Vanitas Mundi, was een populair thema in de 17de eeuw. De twee filosofen met de globe, symbool voor de mensheid, dragen deze boodschap uit: wenen of lachen, het verandert niets aan ons bestaan.
1/4
De Griekse filosofen Heraclitus en Democritus worden vanwege hun tegengestelde visie op de mensheid vaak samen afgebeeld. Al in de oudheid stond Heraclitus bekend als de ‘huilende filosoof’, die treurt om het lot van de mensheid. Democritus moest lachen om de absurditeit van de mensheid. De vergankelijkheid van de mens, Vanitas Mundi, was een populair thema in de 17de eeuw. De twee filosofen met de globe, symbool voor de mensheid, dragen deze boodschap uit: wenen of lachen, het verandert niets aan ons bestaan.
Aan de bovenkant is over de gehele breedte een plank aangezet van 5,6 tot 5,9 cm. Kopie op paneel, 54,7 x 71,2 cm, op veiling Christie's, Londen 07.10.1960, cat.nr. 80 (als J. Moreelse, Heraclitus), Veiling Christie's South Kensington, Londen 02.07.1997, cat.nr. 92, p. 50 met afb. (als navolger J. Moreelse) en veiling Christie's South Kensington, Londen 05.12.1997, cat.nr. 88, p. 40 (als navolger J. Moreelse).
Documentatie
Aanwinsten over 1963 van musea over de gehele wereld [serie afbeeldingen], (Gazette des Beaux-Arts, 63, 1141, februari 1964), supplément, p. 92, afb. 306
Caesar van Everdingen : Schilder met een vleiende penseel (1616/1617-1678), samenst. en red. Christi M. Klinkert en Yvonne Bleyerveld, (Alkmaar, 2016)
Emoties : Geschilderde gevoelens in de Gouden Eeuw, Tekstredactie Els Brinkman, Barbera van der Kooij, essays Gary Schwartz, Machiel Keestra ... [et al.], (Haarlem, [2014]), p. 71-72, met afb. in kleur; p. 109 met afb. in kleur.