Jurk 'Tuschinsky'
“In een creatie van Fong Leng kan ik eindelijk van mijzelf de vrouw maken die ik werkelijk wil zijn”, aldus Mathilde Willink (1938-1977), in de jaren zeventig Nederlands bekendste muze, levend kunstwerk en mysterie. De extravagante Mathilde de Doelder werd in 1969 de derde echtgenote van kunstschilder Carel Willink. Ze hulde zich in de laatste jaren van haar leven in de kleurrijke creaties van Fong Leng en noemde deze haar ‘tweede huid’. Als vaste klant, muze en ambassadrice van Fong Leng kocht Willink ruim dertig unica, waaronder deze jurk, genaamd Tuschinsky. Volgens de modeontwerpster maken haar creaties geen deel uit van de mode, maar zijn het ‘mobiele kunstwerken’. De extravagante jasjurken en rokken met bonte applicaties weerspiegelen Willinks theatrale smaak. De Zeeuwse werd hierom zowel bewonderd als bekritiseerd: “Doordat zevenhonderd jaar puriteins bloed door de aderen stroomt, mag je natuurlijk niet zo pronkzuchtig zijn als ik ben. Maar ik ben liever verguisd en verafgood dan het grijze midden.”