Eind 1885 was Van Gogh naar Parijs vertrokken, waar de kennismaking met moderne kunst leidde tot een rigoureuze verandering van zijn schildertechniek en kleurgebruik. In deze Sous-Bois (Bosgezicht) is het beeldvlak geheel gevuld met felle kleurstippen en -streepjes, die de dwarreling van bladeren en bloemen nabootsen.
1/7
Eind 1885 was Van Gogh naar Parijs vertrokken, waar de kennismaking met moderne kunst leidde tot een rigoureuze verandering van zijn schildertechniek en kleurgebruik. In deze Sous-Bois (Bosgezicht) is het beeldvlak geheel gevuld met felle kleurstippen en -streepjes, die de dwarreling van bladeren en bloemen nabootsen.
Parijse periode, zomer 1887. Uit deze periode diverse "Sous Bois" (mogelijk betreft het Asniéres of Bois de Boulogne), vgl. Cat. Mus. Kröller-Müller nr. 213
Documentatie
Alles wat aesthetisch boeit : De collecties L.H. en J.F. van Baaren en D. Hannema, teksten Nicole Delissen ... [et al.]. eindred. Adi Martis en Jan van Adrichem, (Wijhe, 1993), p. 25, afb. in kleur op p. 41
Centraal Museum Utrecht [topstukken; 2020], Voorw. Bart Rutten, Marco Grob, Jacqueline Rutten (prod.), Hans Schopping, Sheila Stafleu, Lotte Bont, Thomas de Bruin (red.), (Utrecht, 2020), pp. 96-97, p. 100, p. 101 afb. in kleur
Collectie Van Baaren : gids van het Museum Van Baaren, samenst. J. Offerhaus, (Utrecht, 1967), p. 12, nr. 28