Pyke Koch was een precieze schilder die uiterst kritisch was op zijn eigen werk. In 1970 probeerde hij een nieuw onderwerp uit, De koorddanser, in een tekening. Hij maakte twee schilderijen met dit thema om vervolgens in 1977 te beginnen aan dit grote schilderij, waaraan hij af en aan bleef detailleren en corrigeren tot 1984. De koorddanser balanceert op een koord dat in een aftandse kamer is gespannen. Hij loopt heel voorzichtig, puur op gevoel. Een doek over zijn hoofd verhindert dat hij iets kan zien; de balanceerstok staat ongebruikt tegen de muur. Als Kochs laatste <EM>tour de force</EM> kan het beschouwd worden als zijn artistieke statement. Het kunstenaarschap was een zoektocht naar de balans tussen gevoel en verstand, tussen eros en thanatos.
1/3
Pyke Koch was een precieze schilder die uiterst kritisch was op zijn eigen werk. In 1970 probeerde hij een nieuw onderwerp uit, De koorddanser, in een tekening. Hij maakte twee schilderijen met dit thema om vervolgens in 1977 te beginnen aan dit grote schilderij, waaraan hij af en aan bleef detailleren en corrigeren tot 1984. De koorddanser balanceert op een koord dat in een aftandse kamer is gespannen. Hij loopt heel voorzichtig, puur op gevoel. Een doek over zijn hoofd verhindert dat hij iets kan zien; de balanceerstok staat ongebruikt tegen de muur. Als Kochs laatste tour de force kan het beschouwd worden als zijn artistieke statement. Het kunstenaarschap was een zoektocht naar de balans tussen gevoel en verstand, tussen eros en thanatos.
signatuur en datering r.o. (met verf): Pijke Koch '80-
opschrift achterzijde op spieraam (met verf): in 5 jaar gemaakt // over een periode van 5 jaren // aan: // Floris Alexander wiens voeten op dit koord staan en Peter Koch // door: // Pyke Koch 77 78 mei 80 2 oct 81, 82 // is 1½ jaar 1983 4 jaar kwart 5 jaar // 83 // temp. studie
opschrift 2 achterzijde op lijst boven (met inkt): aan Peter Frans Christiaan en Floris Melchior Alexander titel: "de koorddanser" // Hangen: rode schaal op het hoofd van de koorddanser // ± op ooghoogte hangen [laatste zin onderstreept] // opgeleverd in zomer 1984 [1984 is onderstreept] na 7 jaar // afstand tusschen // begane grond (vloer) // en onderrrand van // het doek (niet de lijst) // ± 77 cm
Documentatie
"Schilderkunst" : Niederländische Malerei 1933-83, Kat. Evert Rodrigo ... [et al.], (Nürnberg, 1984), cat. nr. 9, p. 14, met afb.
Daubigny, Van Doesburg, Daniëls ... en 88 andere hoogtepunten uit de collectie moderne kunst van het Centraal Museum, Carel Blotkamp, (Utrecht, 1987), cat. nr. 84, pp. 182-183, met afb. in kleur
De 'wonderboy' van Pyke Koch. Contorsionistes, travestieten en andere maskerades, B. Kempers, (Jong Holland, 2; 8, 1992), 12-23, p. 18