<span style="font-family:Arial, Helvetica, sans-serif;font-size:small;">Bart van der Leck maakte glas-in-lood-ramen en verwerkte de vlakken en lijnen ook in zijn olieverfschilderijen. In 1916 ontmoet hij Piet Mondriaan. Met hem, Theo van Doesburg en Vilmos Huszár vormt Van der Leck de kunstenaarsgroep ‘bewust abstracten’. Anders dan Mondriaan vindt Van der Leck dat abstracte kunst moet uitgaan van herkenbare onderwerpen, zoals een bakje appels. In Compositie ’18-’21 is het uitgangspunt minder duidelijk, maar wel aanwezig: een bloem. [tekst 2023]</span>
Bart van der Leck maakte glas-in-lood-ramen en verwerkte de vlakken en lijnen ook in zijn olieverfschilderijen. In 1916 ontmoet hij Piet Mondriaan. Met hem, Theo van Doesburg en Vilmos Huszár vormt Van der Leck de kunstenaarsgroep ‘bewust abstracten’. Anders dan Mondriaan vindt Van der Leck dat abstracte kunst moet uitgaan van herkenbare onderwerpen, zoals een bakje appels. In Compositie ’18-’21 is het uitgangspunt minder duidelijk, maar wel aanwezig: een bloem. [tekst 2023]
Behorend bij een groepje puur abstracte schilderijen die B. v.d. Leck tussen 1918-1921 heeft geschilderd.
Het schilderij is te vergelijken met de Compositie '18-'20, 101 x 100 cm, coll. Stedelijk Museum, Amsterdam, zie afb. 169 op p. 185 in het boek "De beginjaren van de Stijl", Utrecht 1982
Documentatie
B.A. van der Leck : Leven en werken, mr. W.C. Feltkamp, (Leiden, [1956]), p. 95, nr. 93
Bart van der Leck : Maler der Moderne, Kat. Gijs van Tuyl. Red. Marlene Müller-Haas, (Wolfsburg, 1994), cat. nr. 68, p. 59, met afb. in kleur
Bart van der Leck [1994], red. Toos van Kooten, (Otterlo, 1994), cat. nr. 96, p. 75, met afb. in kleur