De opstanding van Christus

De opstanding van Christus

1/2

Dit object is nu niet in het museum te zien

Titel

De opstanding van Christus

Vervaardiger

en werkplaats Anthonie Blocklandt van Montfoort (Montfoort 1533/1534 - 1583 Utrecht)

Datering

1560 - 1575

Materiaal / Techniek

olieverf op doek

Inventarisnummer

27393

Objectnaam

schilderij

Verwerving

aankoop 1992

Afmetingen

hoogte 232.5 cm

breedte 112 cm

Opschriften / merken

  • geen :

Geassocieerd onderwerp

Utrecht, Geertekerk (?) (herkomst)

Motief

historie, bijbel, N.T., opstanding van Christus

Opmerkingen

Een gravure van Hendrick Goltzius naar Anthonie Blocklandt met De opstanding van Christus vertoont belangrijke verschillen maar ook overeenkomsten met dit schilderij. De Christus is verwant aan de engel in een gravure van Philips Galle naar Anthonie Blocklandt met De verkondiging. Zie Amsterdam 1986, cat. nr. 318, pp. 425-426. Zie ook Jost 1960, cat. nr. III,16, pp. 175-176, afb. 75 en cat. nr. III,25, pp. 183-184, afb. 78. In de biografie van Anthonie Blocklandt beschrijft Van Mander een altaarstuk dat afkomstig was uit de Sint Geertruidakerk te Utrecht. Volgens zijn beschrijving was op het middenluik Pinksteren uitgebeeld, en op de zijluiken de hemelvaart en `dergelijke voorstellingen'. Ook Buchelius noemt een schilderij van Blocklandts hand dat als onderwerp Pinksteren heeft. Zie Van Mander 1604, folio 254 verso en Hoogewerff en Van Regteren Altena 1928, p. 26. In de rekeningen van de Sint Geertruidakerk wordt een altaarstuk beschreven uit 1576 dat grotendeels overeenkomt met de beschrijving van Van Mander. Zie De Meyere 1978(d), p. 115. Een belangrijk verschil is echter dat hierin staat geschreven dat het niet om een hemelvaart, maar om een opstanding van Christus gaat. De opstanding van Christus wordt in de veilingcatalogus Dorotheum in Wenen, 17-10-1995, cat. nr. 77, z.p. dan ook geïdentificeerd met dit luik. Volgens de rekeningen was op het andere luik de geboorte van Christus afgebeeld. Dit doek zou zich in een Belgische particuliere collectie bevinden. De Engelendans, Brussel, Kunsthandel Jan de Maere (1999), aangeboden op de veiling Dorotheum als Anthonie Blocklandt, zou volgens de catalogus de bekroning zijn geweest van het altaarstuk.

Documentatie

  • Catalogue of Paintings 1363-1600 : Centraal Museum Utrecht, project dir. and final ed. Liesbeth M. Helmus ; co-ed. Molly Faries and Liesbeth M. Helmus ; authors Molly Faries, Liesbeth M. Helmus and Dorien Tamis ; with contr. by J.R.J. van Asperen de Boer, Felice Geurdes and Peter Klein, (Utrecht, 2011), cat.no. 3, pp. 79-82

  • Grondels grootheid, A. Schröder, (De Revisor : tweemaandelijks literair tijdschrift voor Nederland en Vlaanderen, 1; 30, 2003), 74-85, pp. 74-85, met afb.; p. 54 afb. in kleur; afb. van detail op omslag

  • Schilderkunst tot 1850. De verzamelingen van het Centraal Museum Utrecht [cat. nrs. 1-290], Liesbeth M. Helmus, (Utrecht, 1999), pp. 647-648, cat. nr. 55, met afb.

Tentoonstellingen

  • Scorels Roem. Hoe een Utrechtse schilder de Renaissance naar het Noorden bracht, Centraal Museum, Utrecht, 2009

  • Revisor, Centraal Museum, Utrecht, 2003

  • De keuze van Simon Levie : oude meesters uit de collectie van het Centraal Museum Utrecht, Centraal Museum, Utrecht, 1995

Duurzame url

Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL:

https://hdl.handle.net/21.12130/collect.66F2DAFB-306A-4392-8406-812C366D9624

Vragen?

Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!