<span style="font-family:Arial, Helvetica, sans-serif;font-size:small;">Bij de oprichting van tijdschrift De Stijl in 1917 ontwerpt de Hongaars-Nederlandse kunstenaar Vilmos Huszár een ijzersterk logo voor het blad. Zijn abstracte zwart-witcompositie blijft tot 1921 het visitekaartje van De Stijl-groep. Deze monotype of monoprint, is onderdeel van een reeks experimenten uit 1924. Huszárs composities bestaan uit deels overlappende kleurvlakken en arceringen, die nieuwe mengkleuren opleveren. [tekst 2023]</span>
1/2
Bij de oprichting van tijdschrift De Stijl in 1917 ontwerpt de Hongaars-Nederlandse kunstenaar Vilmos Huszár een ijzersterk logo voor het blad. Zijn abstracte zwart-witcompositie blijft tot 1921 het visitekaartje van De Stijl-groep. Deze monotype of monoprint, is onderdeel van een reeks experimenten uit 1924. Huszárs composities bestaan uit deels overlappende kleurvlakken en arceringen, die nieuwe mengkleuren opleveren. [tekst 2023]
signatuur r.o. (met inkt): V. HUSZAR // VOORBURG (op de achterzijde staan de volgende vermeldingen: r.b.: 52.1481 \ H. de Lorm; onder: Farbiger Holzschnitt f 25,- (10 dollar))
Documentatie
De Kleuren van De Stijl, Robbert Roos, Marjory Degen, Nynke Besemer, (Amersfoort, 2017), p. 43, afb. in kleur
Hongaarse avant-garde 1915-1925 = avant-garde hongroise 1915-1925, concept en red. Eva Bajkaj ... [et al.], (Turnhout, 1999), p. 101 afb. in kleur; cat. 34, p. 229
Rietveld & De Stijl, [texts Ida van Zijl, Frans Leidelmeijer], (Jakarta, 2006), p. 21 afb. in kleur
Tentoonstellingen
Revolution in Rotgelbblau – Gerrit Rietveld und die zeitgenössische Kunst, Museum Marta Herford, Herford, 2017 - 2018
Rietvelds meesterwerk: Leve De Stijl!, Centraal Museum, Utrecht, 2017
Van Doesburg, a new expression of Life, Art and Technology, Paleis voor Schone Kunsten, Brussel, 2015 - 2016
Duurzame url
Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL: