<SPAN>De ontwerpen van Richard Hutten zijn functioneel, conceptueel en humoristisch. Een goed voorbeeld hiervan is deze kruisbank. Hutten maakte de bank voor een beurs in Verona, waar ontwerpers werd gevraagd om werk te maken geïnspireerd op Italië. Hutten koos met zijn ontwerpen voor een politieke benadering. Met de meubelen <I>The Cross</I> en <I>S(h)it On It</I> gaf hij commentaar op de Italiaanse politiek. Het kruis symboliseert de verwevenheid van de Italiaanse politiek en de katholieke kerk. Het hakenkruis verwijst naar het fascisme. Wat die twee met elkaar te maken hebben, kan de beschouwer zich afvragen.<?xml:namespace prefix = "o" ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p></SPAN>
1/2
De ontwerpen van Richard Hutten zijn functioneel, conceptueel en humoristisch. Een goed voorbeeld hiervan is deze kruisbank. Hutten maakte de bank voor een beurs in Verona, waar ontwerpers werd gevraagd om werk te maken geïnspireerd op Italië. Hutten koos met zijn ontwerpen voor een politieke benadering. Met de meubelen The Cross en S(h)it On It gaf hij commentaar op de Italiaanse politiek. Het kruis symboliseert de verwevenheid van de Italiaanse politiek en de katholieke kerk. Het hakenkruis verwijst naar het fascisme. Wat die twee met elkaar te maken hebben, kan de beschouwer zich afvragen.
opschrift onderzijde bank op een aluminium plaatje (gedrukt): [vignet met afb. van gebogen mannetje] Richard Hutten PO Box 6005 - 3002 AA Rotterdam, tel. 010-4770665 fax 010-4377891 date 1994 s/no3
beeldmerk onderzijde lange zitvlakken (gebrand): gebogen mannetje
Opmerkingen
De bank is gemaakt voor een beurs in Verona, Italië samen met 'S(h)it on it' als commentaar op de politieke situatie in Italë. Met deze banken wilde Hutten de dominante factoren in de 20ste eeuwse geschiedenis symboliseren: katholicisme en fascisme. Alleen de kruisbank werd geproduceerd.
Documentatie
A human touch : every product tells a story, ed. Renny Ramakers, (Amsterdam, 2006), verg. pp. 96-97, afb. in kleur
Droog & Dutch Design : from product to fashion : the collection of the Centraal Museum, Utrecht, [voorw. Sjarel Ex]. [samenst. Ida van Zijl, José Teunissen], (Utrecht, 2000), p. 66, afb. in kleur
Droog Design 1991-1996, Ida van Zijl ; foto's Maurice Boyer, (Utrecht, 1997), pp. 56-57; p. 2-3, 4-5, 10, 17 afb.
Tentoonstellingen
Droog Design, Trapholt Museum, Kolding, 2001
Droog & Dutch design, OZONE, Living Design Center, Tokyo, 2000
Droog Design 1991-1996, een begrip in de Nederlandse vormgeving, Stedelijk Museum Roermond, Roermond, 1998
Duurzame url
Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL: