The brides of Dracula

The brides of Dracula

<span style="font-family:Arial, Helvetica, sans-serif;font-size:small;">De schilderijen en tekeningen van Marlene Dumas raken aan grote thema’s, zoals dood, liefde en seks. Dit werk toont onconventionele kanten van vrouwelijke seksualiteit: krachtig, intimiderend, bloeddorstig. Dracula’s bruiden, met hun nietsverhullende sluiers, nemen verleidelijke poses aan. Alleen de witte bruidsjurk van de middelste vrouw verwijst  volgens christelijke traditie  naar maagdelijke onschuld. Zo speelt Dumas met het stereotype vrouwenimago  en met je verwachtingspatronen als toeschouwer. [tekst 2023]</span>

1/2

De schilderijen en tekeningen van Marlene Dumas raken aan grote thema’s, zoals dood, liefde en seks. Dit werk toont onconventionele kanten van vrouwelijke seksualiteit: krachtig, intimiderend, bloeddorstig. Dracula’s bruiden, met hun nietsverhullende sluiers, nemen verleidelijke poses aan. Alleen de witte bruidsjurk van de middelste vrouw verwijst  volgens christelijke traditie  naar maagdelijke onschuld. Zo speelt Dumas met het stereotype vrouwenimago  en met je verwachtingspatronen als toeschouwer. [tekst 2023]

Dit object is nu niet in het museum te zien

Titel

The brides of Dracula

Vervaardiger

Marlene Dumas (Kaapstad 1953)

Datering

1997 - 1997

Materiaal / Techniek

olieverf op doek

Inventarisnummer

28448

Objectnaam

schilderij

Verwerving

aankoop 1998

Afmetingen

hoogte 180 cm

breedte 300 cm

Opschriften / merken

  • opschrift achterzijde r.b. (met verf): The brides of Dracula // 1997

Documentatie

  • Beeldende kunst 1850-2001, Marja Bosma, (Utrecht, 2001), pp. 700-703, met afb. in kleur

  • De sekse van kunst. Vrouwelijke kunstenaars zijn er nooit genoeg, N. Baartman, M. van der Jagt, (de Volkskrant Magazine, 1998-08-28), 42-48, p. 44 afb. in kleur

  • Exorcism aesthetic terrorism : licht ontvlambare temperamenten in de hedendaagse kunst = Exorcism aesthetic terrorism : fiery temperaments in contemporary art, Wilma Sütö, Bas Heijne [met een voorwoord van Hugo Bongers en Chris Dercon], (Rotterdam, 2000), pp. 66-67 afb. in kleur

Tentoonstellingen

  • De wereld van Utrecht. Topstukken uit vijf collecties, Centraal Museum, Utrecht, 2016

  • Samenscholing van werken uit de collectie van het Centraal Museum, Centraal Museum, Utrecht, 2003

  • Marlene Dumas. Solopresentatie, schilderijen en tekeningen, Centraal Museum, Utrecht, 2003

Duurzame url

Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL:

https://hdl.handle.net/21.12130/collect.FE423C69-64BB-418C-803B-EC3785B552CF

Vragen?

Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!