Dit ontwerp van Yohji Yamamoto weerspiegelt de visie van de maker op de revival van de haute couture. De basis vormt een ‘westerse’ getailleerde jurk van proefkatoen waarin de rijgnaden als versiering dienen. Daar bovenop plaatst Yamamoto een gedrapeerde lap - een Japans principe – die hij met bandjes op de rug bevestigt.
1/2
Dit ontwerp van Yohji Yamamoto weerspiegelt de visie van de maker op de revival van de haute couture. De basis vormt een ‘westerse’ getailleerde jurk van proefkatoen waarin de rijgnaden als versiering dienen. Daar bovenop plaatst Yamamoto een gedrapeerde lap - een Japans principe – die hij met bandjes op de rug bevestigt.
tekst bijschrift opstelling bovenkapel d.d. 24/03/2000: Met deze collectie bracht Yamamoto een ode aan het vakmanschap van de couture. In plaats van toile - het katoen dat in de couture wordt gebruikt voor de proefjapon - gebruikte hij schilderslinnen en versierde de japon vervolgens in stijl met rijgdraad. De basis van de japon is een strapless knielange jurk, maar daaroverheen is zeer ingenieus een tweede japon in New Look-stijl aangebracht: een hommage aan Dior uit 1947.
Documentatie
Das technische Kleid, Gundula Wolter, (Dressed! - art en vogue), 176 - 199, p. 181, afb. in kleur
Global fashion local tradition : over de globalisering van mode, red. Jan Brand, José Teunissen ; auteurs Anne van der Zwaag ... [et al.], (Warnsveld, 2005), p. 120, met afb. in kleur
Made in Japan : the latest fashion = Made in Japan : de nieuwste mode, Jose Teunissen, (Utrecht, 2001), p. 82, afb.
Tentoonstellingen
De Zeven Hoofdzonden, Centraal Museum, Utrecht, 2013 - 2014
Munt met een Missie - Willehad Eilers winnaar herdenkingsmunt 50 jaar WNF, Centraal Museum, Utrecht, 2011 - 2012
Global fashion / Local Tradition, Centraal Museum, Utrecht, 2005 - 2006
Duurzame url
Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL: