De foto in deze autodeur is van een eerder kunstwerk dat Kienholz op Documenta 5 zou tonen. Dat werk <br>bestond uit een tableau van levensgrote sculpturen waarin een groep witte mannen een zwarte man castreert op een parkeerplaats. Door de foto in te lijsten in een autoraam brengt Kienholz ons naar die parkeerplaats en worden we ongewild getuige. Deze grimmige Amerikaanse realiteit kreeg binnen het fotorealisme geen ruimte. [tekst 2024]
De foto in deze autodeur is van een eerder kunstwerk dat Kienholz op Documenta 5 zou tonen. Dat werk bestond uit een tableau van levensgrote sculpturen waarin een groep witte mannen een zwarte man castreert op een parkeerplaats. Door de foto in te lijsten in een autoraam brengt Kienholz ons naar die parkeerplaats en worden we ongewild getuige. Deze grimmige Amerikaanse realiteit kreeg binnen het fotorealisme geen ruimte. [tekst 2024]
Op scherp: Fotorealisme nader bekeken / In Focus: A closer look at photorealism, Hanneke Grootenboer, Esmee Postma, met een bijdrage van Linda Nochlin, (Zwolle, 2024), p. 39, afb. kleur
Pop Art [1995], red. Willemien Ippel. tekst Cees Straus. C. Straus, (Rotterdam, 1995), p. 86 afb.
Technics and creativity, (New York, 1971), verg. p. 68, met afb.; cat. nr. 279, p. 102,
Tentoonstellingen
Op scherp - Fotorealisme nader bekeken, Centraal Museum, Utrecht, 2024
De Zeven Hoofdzonden, Centraal Museum, Utrecht, 2013 - 2014
The Small Utopia. Ars Multiplicata, Ca' Corner della Regina, Venetië, 2012
Duurzame url
Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL: