Zonder titel nr. 7

Zonder titel nr. 7

Je zou veronderstellen dat de rode vormen delen van stickers zijn die de kunstenaar op een plaat aluminium heeft geplakt. Maar het werk is bedrieglijk: alles is nauwgezet geschilderd. Misschien heeft Joachim Grommek (Wolfsburg 1954) zijn inspiratie wel gehaald uit iets wat hij ergens op straat zag – een muur met over elkaar geplakte affiches bijvoorbeeld, of een plastic tas met opdruk van een supermarktembleem. De herkomst van de compositie op het schilderij is echter niet traceerbaar; Grommek heeft een op zichzelf staand, autonoom beeld gemaakt. In zijn abstractie verwijst het naar de avant-gardistische moderne kunst van de 20e eeuw, zonder dat het daar eenvoudig op voort borduurt. De schilderkunstige perfectie is een uitnodiging om het schilderij aandachtig met de ogen af te tasten. Kleine details vallen dan op, afwijkingen van de geometrie: wat doet dat rode schijfje midden op het beeld; waarom loopt de rand van het rode vlak aan de onderkant van het schilderij niet parallel aan het beeldvlak? Deze kunst is slow art.

Je zou veronderstellen dat de rode vormen delen van stickers zijn die de kunstenaar op een plaat aluminium heeft geplakt. Maar het werk is bedrieglijk: alles is nauwgezet geschilderd. Misschien heeft Joachim Grommek (Wolfsburg 1954) zijn inspiratie wel gehaald uit iets wat hij ergens op straat zag – een muur met over elkaar geplakte affiches bijvoorbeeld, of een plastic tas met opdruk van een supermarktembleem. De herkomst van de compositie op het schilderij is echter niet traceerbaar; Grommek heeft een op zichzelf staand, autonoom beeld gemaakt. In zijn abstractie verwijst het naar de avant-gardistische moderne kunst van de 20e eeuw, zonder dat het daar eenvoudig op voort borduurt. De schilderkunstige perfectie is een uitnodiging om het schilderij aandachtig met de ogen af te tasten. Kleine details vallen dan op, afwijkingen van de geometrie: wat doet dat rode schijfje midden op het beeld; waarom loopt de rand van het rode vlak aan de onderkant van het schilderij niet parallel aan het beeldvlak? Deze kunst is slow art.

Dit object is nu niet in het museum te zien

Titel

Zonder titel nr. 7

Vervaardiger

Joachim Grommek (Wolfsburg 1957)

Datering

2011

Materiaal / Techniek

lakverf op aluminium

Inventarisnummer

31457

Objectnaam

schilderij

Verwerving

aankoop 2011 (aangekocht op Art Amsterdam mei 2011)

Afmetingen

hoogte 65 cm

breedte 50 cm

Documentatie

  • Collecting contemporary art in The Netherlands: Research into the collecting policies and acquisition motivations of museums of contemporary art in The Netherlands. [scriptie], Nicky Rijks, (Amsterdam, 2022), p. 39, met afb.

  • Joachim Grommek Ohne Eichhörnchengrün = Without squirrel green, Hrsg. = ed. Oliver Zybok ; mit Texten von = with contr. by Nina Gülicher, Oliver Zybok ; und einem Interview mit dem Künstler = and an interview with the artist by Susanne Plleger, (Ostfildern, 2011), p. 67 afb. in kleur (tweede afb. van rechts)

  • Joachim Grommek, Text Jens Peter Koerver, (Artist Kunstmagazin, 91, mei/juli 2012), 22 - 27, p. 26, met afb. in kleur

Tentoonstellingen

  • Nieuwe aanwinsten: Dumas en Grommek, Centraal Museum, Utrecht, 2011

Duurzame url

Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL:

https://hdl.handle.net/21.12130/collect.4EC54113-21E8-4262-B229-D979E3952B5E

Vragen?

Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!