Alles is Rond

Alles is Rond

<P><SPAN lang=N>Louis Andriessen en Madelon Hooykaas zijn kunstenaars van internationale statuur. <I>Alles is Rond</I> is gemaakt in de stad waar beide kunstenaars opgroeiden en beleeft hier ook zijn première tijdens het Gaudeamus festival. Zij werkten eerder samen, maar het is voor het eerst dat ze samen een video-installatie maken.</SPAN></P> <P><SPAN lang=N>De gewaarwording van de omgeving is voor beiden een belangrijk gegeven. In de muzikale compositie brengt Louis Andriessen, die dit jaar zijn tachtigste verjaardag viert, ons terug naar een moment vlak na de Tweede Wereldoorlog. Andriessen, toen vijf jaar, hoorde hoe de klokken in de Domtoren voor het eerst sinds jaren weer luidden. Deze gebeurtenis bleef hem altijd bij. Samen met zijn assistente Malu Peeters werkte hij deze herinnering uit tot zijn eerste gedeeltelijk elektronische compositie. </SPAN></P> <P><SPAN lang=N>In <I>Alles is Rond </I>presenteert Madelon Hooykaas Utrecht in detailopnamen van de natuur in de stad, in combinatie met de handen van Louis Andriessen en haar eigen blik in de camera. Stromend water, wuivend gras; met een vanzelfsprekend ritme wisselen de beelden van de Utrechtse microwereld zich af met opnames van het heelal. Het contrast tussen de close-ups en de verre verte werkt verrassend. De presentatie van de omgeving in een niet menselijke maat relativeert onze positie op aarde en nuanceert ons begrip van het contrast tussen lokaliteit en universaliteit. </P></SPAN>

1/2

Louis Andriessen en Madelon Hooykaas zijn kunstenaars van internationale statuur. Alles is Rond is gemaakt in de stad waar beide kunstenaars opgroeiden en beleeft hier ook zijn première tijdens het Gaudeamus festival. Zij werkten eerder samen, maar het is voor het eerst dat ze samen een video-installatie maken.

De gewaarwording van de omgeving is voor beiden een belangrijk gegeven. In de muzikale compositie brengt Louis Andriessen, die dit jaar zijn tachtigste verjaardag viert, ons terug naar een moment vlak na de Tweede Wereldoorlog. Andriessen, toen vijf jaar, hoorde hoe de klokken in de Domtoren voor het eerst sinds jaren weer luidden. Deze gebeurtenis bleef hem altijd bij. Samen met zijn assistente Malu Peeters werkte hij deze herinnering uit tot zijn eerste gedeeltelijk elektronische compositie.

In Alles is Rond presenteert Madelon Hooykaas Utrecht in detailopnamen van de natuur in de stad, in combinatie met de handen van Louis Andriessen en haar eigen blik in de camera. Stromend water, wuivend gras; met een vanzelfsprekend ritme wisselen de beelden van de Utrechtse microwereld zich af met opnames van het heelal. Het contrast tussen de close-ups en de verre verte werkt verrassend. De presentatie van de omgeving in een niet menselijke maat relativeert onze positie op aarde en nuanceert ons begrip van het contrast tussen lokaliteit en universaliteit.

Dit object is nu niet in het museum te zien

Titel

Alles is Rond

Vervaardiger

Madelon Hooykaas (kunstenaar) (Maartensdijk 1942)

Louis Andriessen (componist) (Utrecht 1939 - 2021 Weesp)

Datering

2019

Inventarisnummer

35226/001-007

Objectnaam

video, video-installatie, elektronische compositie

Verwerving

aankoop met steun van het Mondriaan Fonds 2019 (in opdracht van het museum vervaardigd)

Tentoonstellingen

  • Alles is Rond. Madelon Hooykaas, Centraal Museum, Utrecht, 2019 - 2020

Duurzame url

Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL:

https://hdl.handle.net/21.12130/collect.0413B249-EC01-41DE-BDA1-814ACA71CFE4

Vragen?

Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!