Stage of Life

Stage of Life

<em><span style="font-size:medium;font-family:Arial, Helvetica, sans-serif;">Stage of Life</span></em><span style="font-size:medium;font-family:Arial, Helvetica, sans-serif;"> ontstond uit het bedkleedje van Patrick, broer van Stéphanie Saadé. Dat lag naast het hare in hun gedeelde kinderkamer in Beiroet. Op de vlucht voor de oorlog verhuisden de kleden mee naar Europa. Saadé maakte het werk nadat de grote explosie in 2020 haar herinnering had bezoedeld. Ze sneed het kleedje in repen, geïnspireerd door de Libanese prinses Elissa (Dido), stichteres van de Noord-Afrikaanse stad Carthago. Elissa kocht van een lokale stam ‘zoveel land als één ossenhuid bedekt’. Listig sneed ze de huid in smalle repen en omvatte er een heuvel mee: daar verrees later de stadsburcht. Op vergelijkbare wijze overbruggen </span><span style="font-size:12.0pt;font-family:'Arial',sans-serif;"><span style="font-family:Arial, Helvetica, sans-serif;"><span style="font-size:small;"><span style="font-size:large;"><span style="font-size:medium;">Saadé’s tapijtrepen de afstand tussen de intiemste plek in huis, het bed, en de voordeur, waar buiten begint.&nbsp;Voor <em>The Encounter of the First and Last Particles of Dust</em> borduurde de kunstenaar op haar geboortedekentje twaalf routes die het dekentje met haar meereisde, tussen 1983 en 1995. </span></span></span></span></span><span style="font-family:Arial, Helvetica, sans-serif;font-size:medium;">[tekst 2024]</span>

Stage of Life ontstond uit het bedkleedje van Patrick, broer van Stéphanie Saadé. Dat lag naast het hare in hun gedeelde kinderkamer in Beiroet. Op de vlucht voor de oorlog verhuisden de kleden mee naar Europa. Saadé maakte het werk nadat de grote explosie in 2020 haar herinnering had bezoedeld. Ze sneed het kleedje in repen, geïnspireerd door de Libanese prinses Elissa (Dido), stichteres van de Noord-Afrikaanse stad Carthago. Elissa kocht van een lokale stam ‘zoveel land als één ossenhuid bedekt’. Listig sneed ze de huid in smalle repen en omvatte er een heuvel mee: daar verrees later de stadsburcht. Op vergelijkbare wijze overbruggen Saadé’s tapijtrepen de afstand tussen de intiemste plek in huis, het bed, en de voordeur, waar buiten begint. Voor The Encounter of the First and Last Particles of Dust borduurde de kunstenaar op haar geboortedekentje twaalf routes die het dekentje met haar meereisde, tussen 1983 en 1995. [tekst 2024]

Dit object is nu niet in het museum te zien

Titel

Stage of Life

Vervaardiger

Inventarisnummer

35674/001-002

Objectnaam

kleed

Verwerving

aankoop met steun van het Mondriaan Fonds 2022

Afmetingen

hoogte (001) 188 cm

breedte (001) 223 cm

hoogte (002) 186 cm

breedte (002) 257.6 cm

Tentoonstellingen

  • Spuiten en stikken, Centraal Museum, Utrecht, 2024

Duurzame url

Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL:

https://hdl.handle.net/21.12130/collect.23f67bdc-fe4b-470b-a1d7-9e65c6f856f3

Vragen?

Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!