Stage of Life
<em><span style="font-size:medium;font-family:Arial, Helvetica, sans-serif;">Stage of Life</span></em><span style="font-size:medium;font-family:Arial, Helvetica, sans-serif;"> ontstond uit het bedkleedje van Patrick, broer van Stéphanie Saadé. Dat lag naast het hare in hun gedeelde kinderkamer in Beiroet. Op de vlucht voor de oorlog verhuisden de kleden mee naar Europa. Saadé maakte het werk nadat de grote explosie in 2020 haar herinnering had bezoedeld. Ze sneed het kleedje in repen, geïnspireerd door de Libanese prinses Elissa (Dido), stichteres van de Noord-Afrikaanse stad Carthago. Elissa kocht van een lokale stam ‘zoveel land als één ossenhuid bedekt’. Listig sneed ze de huid in smalle repen en omvatte er een heuvel mee: daar verrees later de stadsburcht. Op vergelijkbare wijze overbruggen </span><span style="font-size:12.0pt;font-family:'Arial',sans-serif;"><span style="font-family:Arial, Helvetica, sans-serif;"><span style="font-size:small;"><span style="font-size:large;"><span style="font-size:medium;">Saadé’s tapijtrepen de afstand tussen de intiemste plek in huis, het bed, en de voordeur, waar buiten begint. Voor <em>The Encounter of the First and Last Particles of Dust</em> borduurde de kunstenaar op haar geboortedekentje twaalf routes die het dekentje met haar meereisde, tussen 1983 en 1995. </span></span></span></span></span><span style="font-family:Arial, Helvetica, sans-serif;font-size:medium;">[tekst 2024]</span>