De tekening is geïnspireerd op de dichtbundel Moine épique van de Belg Emile Verhaeren. Op de voorgrond is een monnik met een houten kruis herkenbaar, die door de kunstenaar ooit werd omschreven als ‘een reus, iemand die hetzelfde is als een rots of een boom’.
1/3
De tekening is geïnspireerd op de dichtbundel Moine épique van de Belg Emile Verhaeren. Op de voorgrond is een monnik met een houten kruis herkenbaar, die door de kunstenaar ooit werd omschreven als ‘een reus, iemand die hetzelfde is als een rots of een boom’.
opschrift en signatuur achterzijde, r.b. (met pen): D'après Emile Verhaeren's "Moine épique" J. Thorn Prikker (1997: werk is ingelijst; transcriptie niet kunnen zien)
signatuur, opschrift en datering achterzijde, m.b. (met pen in ander handschrift): J. THORN PRIKKER // MOINE EPIQUE // 1894 // No 1 (1997: werk is ingelijst; transcriptie niet kunnen zien)
Werk vormt een serie met 'Moine doux' en 'Moine sauvage'; serie geinspireerd op reeks gedichten van Emile Verhaeren (B.) getiteld Les Moines
In 1894 was Emile Verhaeren in Nederland.
Voorstudie hiervoor in Rijksmuseum Kröller Müller, Otterlo.
Pendant is Le moine sauvage in Gemeentemuseum, Den Haag, nr. 398
Documentatie
125 jaar Centraal Museum Utrecht, [inl. en tekst Maria Elisabeth Houtzager], (Utrecht, 1964), cat. nr. 300
Beauty Is A Line: Pablo Picasso, Henri Matisse, Josien Beltman, Alexander Gaude, Paul Knolle ,... [et al.], (Enschede, 2020), p. 32
Daubigny, Van Doesburg, Daniëls ... en 88 andere hoogtepunten uit de collectie moderne kunst van het Centraal Museum, Carel Blotkamp, (Utrecht, 1987), cat. nr. 15, p. 44-45, met afb.
Tentoonstellingen
Beauty is a line, Rijkmuseum Twenthe, Enschede, 2020
Johan Thorn Prikker. Mit allen Regeln der Kunst. Vom Jugendstil zur Abstraktion, Museum Kunst Palast, Düsseldorf, 2011
Johan Thorn Prikker. De Jugendstil voorbij, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam, 2010 - 2011
Duurzame url
Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL: