De Vrede van Münster betekende het einde van de Tachtigjarige Oorlog (1568-1648) en een volledige en definitieve overwinning op de Spaanse overheersing. Waarschijnlijk is de Slapende Mars rond deze tijd in een politieke context geplaatst en in de huidige lijst gevat. De wapens zijn met een ketting aan elkaar vastgebonden. Het op deze wijze onbruikbare oorlogsmaterieel heeft direct betrekking op de slapende oorlogsgod. Het paneel is aan weerszijden verbreed toen het in de lijst werd geplaatst.
1/4
De Vrede van Münster betekende het einde van de Tachtigjarige Oorlog (1568-1648) en een volledige en definitieve overwinning op de Spaanse overheersing. Waarschijnlijk is de Slapende Mars rond deze tijd in een politieke context geplaatst en in de huidige lijst gevat. De wapens zijn met een ketting aan elkaar vastgebonden. Het op deze wijze onbruikbare oorlogsmaterieel heeft direct betrekking op de slapende oorlogsgod. Het paneel is aan weerszijden verbreed toen het in de lijst werd geplaatst.
Aan weerszijden van het paneel zijn twee verticale planken toegevoegd, rechts can 5.7 cm en links van 11.8 cm. Dit is waarschijnlijk rond 1650 gebeurd, toen het schilderij in de huidige vergulde lindenhouten lijst werd gevat (mededeling P. van Kooy).
Nicolson noemt nog zes andere versies van het schilderij, waarvan er één mogelijk een eigenhandige repliek is. Zie Nicolson 1958, cat. nr. A 71, p. 102. Bij Christie's, Londen 26-09-1996, cat. nr. 83, p. 39 werd een kopie (fragment) aangeboden. Zie ook Utrecht / Braunschweig 1986-1987, cat. nr. 22, pp. 137-140.
Documentatie
"Kijk maar, er staat niet wat er staat", (Utrecht, 1976), p. 23, afb.
A newly discovered painting by Hendrick ter Brugghen, Albert Blankert. with a report on the restoration by Martin Bijl. A. Blankert, (Zwolle, 1991), pp. 22-23, met afb.
A note on Terbrugghen's "Sleeping Mars", C. Harbison, (The Burlington Magazine, 1974-01), p. 35 vv.