De fluitspeler

De fluitspeler

De fluitspeler is in Bloemaerts oeuvre het vroegste voorbeeld van een enkele, als halffiguur afgebeelde muzikant die beeldvullend is. Hoewel het schilderij tot de vroegst bekende voorbeelden behoort van dit nieuwe type voorstelling, was hij er niet de bedenker van. Bloemaert werd indirect via zijn leerlingen met dit van oorsprong Italiaanse thema geconfronteerd. Het gezicht van de jongen is net uit de middenas geplaatst, waardoor het verlichte oog is gecentreerd. Geraffineerd is het samenspel van licht en kleur dat wordt veroorzaakt door het schijnsel van de kaars. De kan op de voorgrond dient als repoussoir en verbergt tevens de lichtbron.

1/3

De fluitspeler is in Bloemaerts oeuvre het vroegste voorbeeld van een enkele, als halffiguur afgebeelde muzikant die beeldvullend is. Hoewel het schilderij tot de vroegst bekende voorbeelden behoort van dit nieuwe type voorstelling, was hij er niet de bedenker van. Bloemaert werd indirect via zijn leerlingen met dit van oorsprong Italiaanse thema geconfronteerd. Het gezicht van de jongen is net uit de middenas geplaatst, waardoor het verlichte oog is gecentreerd. Geraffineerd is het samenspel van licht en kleur dat wordt veroorzaakt door het schijnsel van de kaars. De kan op de voorgrond dient als repoussoir en verbergt tevens de lichtbron.

Nu in het museum in Collectie Centraal II

Titel

De fluitspeler

Vervaardiger

Abraham Bloemaert (Gorinchem 1566 - 1651 Utrecht)

Datering

1621

Materiaal / Techniek

olieverf op doek

Inventarisnummer

6083 b

Objectnaam

schilderij

Verwerving

aankoop 1928

Afmetingen

hoogte 69 cm

breedte 57.9 cm

hoogte (met lijst) 87.5 cm

breedte (met lijst) 76.5 cm

diepte (met lijst) 5.5 cm

Opschriften / merken

  • signatuur en datering r.b. (met verf): A. Bloemaert. fe: // 1621

Motief

genre, muziek, fluitspeler

Documentatie

  • Abraham Bloemaert and his sons, Marcel G. Roethlisberger, Marten Jan Bok, (Doornspijk, 1993), dl. I, cat. nr. 285; dl. II, afb. 418

  • Caesar van Everdingen : Schilder met een vleiende penseel (1616/1617-1678), samenst. en red. Christi M. Klinkert en Yvonne Bleyerveld, (Alkmaar, 2016)

  • Caravage à Rome : amis et ennemis, auteurs Arnauld Brejon de Lavergnée ... [et al.], (Bruxelles, 2018)

Tentoonstellingen

  • Collectie Centraal II, 2024

  • Collectie Centraal , Centraal Museum, Utrecht, 2023

  • Double Act : Meesterwerken in verf en video, Centraal Museum, Utrecht, 2022 - 2023

Duurzame url

Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL:

https://hdl.handle.net/21.12130/collect.E3C8A792-0038-47D1-B07F-DBCB91BDE6A2

Vragen?

Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!