Driedelige japon

Driedelige japon

De Duitse Willy Schüler (1865-1939) en zijn Nederlandse vrouw Selma Wittgenstein (1865-1946) openden in 1884 de deuren van hun modehuis Schüler & Cie in Den Haag. Wittgenstein kwam uit een familie met nauwe banden in de mode: haar zus was getrouwd met Josef Cohen, de oprichter van Maison de Bonneterie en haar neef Sally Berg was de oprichtster van het chique modehuis Hirsch & Cie. Het luxe Schüler & Cie presenteerde ieder half jaar de nieuwste haute couture van Parijse modehuizen zoals Paul Poiret, Maison Worth en Jeanne Lanvin. Zoals gebruikelijk in die tijd probeerde Schüler & Cie het chique imago van Parijs uit te dragen. Zo werd bijvoorbeeld van het personeel verwacht dat men Frans sprak. Ook aan de omgang met klanten stelde Schüler eisen, zoals blijkt uit een vacature in het Algemeen Dagblad van 1912 voor een “bekwame verkoopster die gewoon met een deftige clientèle kan omgaan.” Tot deze klantenkring behoorde ook de toenmalige koningin Wilhelmina. De schenkster van deze bijzondere moire-zijden japon, mevrouw Boon Hartsinck de Brauw, was afkomstig uit een adellijke familie. Naast dit lijfje met decolleté, bedoeld voor de avonden, hoort bij de japon een tweede bovenstuk dat hooggesloten is en juist overdag werd gedragen.

1/15

De Duitse Willy Schüler (1865-1939) en zijn Nederlandse vrouw Selma Wittgenstein (1865-1946) openden in 1884 de deuren van hun modehuis Schüler & Cie in Den Haag. Wittgenstein kwam uit een familie met nauwe banden in de mode: haar zus was getrouwd met Josef Cohen, de oprichter van Maison de Bonneterie en haar neef Sally Berg was de oprichtster van het chique modehuis Hirsch & Cie. Het luxe Schüler & Cie presenteerde ieder half jaar de nieuwste haute couture van Parijse modehuizen zoals Paul Poiret, Maison Worth en Jeanne Lanvin. Zoals gebruikelijk in die tijd probeerde Schüler & Cie het chique imago van Parijs uit te dragen. Zo werd bijvoorbeeld van het personeel verwacht dat men Frans sprak. Ook aan de omgang met klanten stelde Schüler eisen, zoals blijkt uit een vacature in het Algemeen Dagblad van 1912 voor een “bekwame verkoopster die gewoon met een deftige clientèle kan omgaan.” Tot deze klantenkring behoorde ook de toenmalige koningin Wilhelmina. De schenkster van deze bijzondere moire-zijden japon, mevrouw Boon Hartsinck de Brauw, was afkomstig uit een adellijke familie. Naast dit lijfje met decolleté, bedoeld voor de avonden, hoort bij de japon een tweede bovenstuk dat hooggesloten is en juist overdag werd gedragen.

Dit object is nu niet in het museum te zien

Titel

Driedelige japon

Vervaardiger

Datering

ca. 1902

Materiaal / Techniek

chiffon, taftzijde, torchon kant, metaal, gouddraad, baleinen

Inventarisnummer

7916/001-003

Objectnaam

dameskleding, japon, jurk, lijf

Verwerving

schenking 1937

Afmetingen

taille 80 cm

breedte cm

diepte cm

Opschriften / merken

  • merk (etiket): LANGE VOORHOUT, 100 // LA HAYE// Schuler & Cie // 3-5 OUDE HAVENKADE ROTTERDAM

Opmerkingen

De japon heeft twee lijfjes: een met lange mouwen en hoge boord voor 's middags en een met decolleté voor 's avonds.

Documentatie

  • De costuumverzameling in het Centraal Museum 1750-1930 : gids en catalogus, (Utrecht, 1947), cat. nr. 141, pp. 48, 59, plaat XVI

  • Een eeuw Nederlandsche Mode, C.H. de Jonge, (Amsterdam, 1941), pp. 200-201, afb. nr. 112

  • Mode en kostuums, Hanneke Adriaans, Saskia Kuus, (Utrecht, 1996), p. 281, cat. nr. 89, met afb.

Tentoonstellingen

  • Uit de Mode, Centraal Museum, Utrecht, 2017

  • Script. Mode en interieur, van salon tot house, Centraal Museum, Utrecht, 2007 - 2008

  • Het costuum onzer voorouders 1750-1915, Volksuniversiteit Rotterdam, Rotterdam, 1936

Duurzame url

Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL:

https://hdl.handle.net/21.12130/collect.6A26695F-7C1F-4D95-AE26-DAFE0512FE3E

Vragen?

Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!