Good Mom/Bad Mom
De moedermythe ontrafeld.
De moedermythe ontrafeld.
Van 28 maart tot en met 14 september 2025 is de tentoonstelling Good Mom/Bad Mom – De moedermythe ontrafeld te zien in het Centraal Museum in Utrecht. In deze grootschalige groepstentoonstelling staan de vele vormen van het moederschap centraal: van eeuwenoude mythes over ‘goede moeders’ tot hedendaagse, vaak persoonlijke reflecties van nieuwe generaties kunstenaars.
De verbeelding van moeder met kind is een van de bekendste kunsthistorische motieven: in de collectie van het Centraal Museum zijn tientallen - vaak geromantiseerde - portretten van de heilige Maria en haar baby Jezus te vinden. Met Good Mom/Bad Mom breekt het museum met het cliché van de ‘goede moeder’ en ontrafelt het de mythes rondom het moederschap door perspectieven te tonen die lang onzichtbaar zijn geweest. Er is aandacht voor het wensouderschap, voor verlies, voor rollen die verder gaan dan het traditionele biologische moederschap, voor emancipatie en zelfbeschikkingsvraagstukken. Op transhistorische wijze tonen makers als Louise Bourgeois & Tracey Emin, Rineke Dijkstra, Marlene Dumas, Luchita Hurtado, Camille Henrot, Käthe Kollwitz, Tala Madani, patricia kaersenhout, Charley Toorop en Billie Zangewa het moederschap, zorg en zelfbeschikking in al diens facetten.
Dus kom naar Good Mom/Bad Mom en ontdek de vaak persoonlijke verhalen achter hun werken, verdiep je in historische ontwikkelingen van maatschappelijke thema’s als abortus en navigeer tussen de mythes en stigma’s van het moederschap naar het geëmancipeerde ouderschap.
De tentoonstelling wordt samengesteld door gastcurator Heske ten Cate en conservator hedendaagse kunst Laurie Cluitmans.
Bij de tentoonstelling verschijnt de uitgebreide publicatie Mothering Myths: An ABC on Art, Birth and Care, samengebracht door Laurie Cluitmans en Heske ten Cate, vormgegeven door Bart de Baets en uitgegeven door Valiz. Dit boek vormt een vervolg op het prijswinnende boek On the Necessity of Gardening dat eerder verscheen bij de tentoonstelling De Botanische Revolutie en dat de Goldene Letter, ‘s werelds belangrijkste prijs voor boekdesign, won.